پلکان

برای علاقه مندان به فقه و حقوق

پلکان

برای علاقه مندان به فقه و حقوق

قرار بود کاملا فقهی باشد؛ اما کم کم سیاسی هم شد؛ با رویکرد انتقاد از روشهای غیر اخلاقی دسته های سیاسی.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چند تبصره پیرامون حقوق حیوانات

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ب.ظ

یک. حیوان آزاری کاری ناپسند  و به اصطلاح متکلمان «عملی قبیح» به شمار می­آید و در گفتار نیک خردمندان و حکیمان به این اصل اشاره رفته است؛ از حکیم نامور و نیک نهاد: فردوسی پاکزاد تا فرزانه­ی یگانه و نام آشنا: ابن سینا.

دو. از آنجا که گزاره­های مورد تایید عُقلا از سوی دین نیز مهر تأیید می­خورند و آنچه را که عقل مذموم بداند از سوی شرع نیز محکوم است، حیوان آزاری را می­توان با احکام شرعی نیز در تضاد دانست؛ همچنانکه اگر فردی روایات و فتاوی فقهی پیرامون لزوم خودداری از حیوان آزاری را گرد آورد، کتابی قطور خواهد بود؛ چنانکه برخی محققان در مقالات خود چنین رویکردی را پیشه کرده­اند.

سه. مواردی وجود دارد که تخصیصاً یا تخصّصاً از گستره­ی حیوان آزاری خارج شده اند؛ مثل  «جواز ذبحِ سریع حیوانات اهلی» و «جواز کشتن حیوانات خطرناک و موذی برای حفظ جان؛ اگر چاره ای دیگر در کار نباشد»؛ اندکند کسانی که حاضرند برای خودداری از حیوان آزاری، قید کباب و مرغ سوخاری را زده و به گیاه خواری روی آورند یا مثلاً اگر در خانه عقربی دیدند، بر طبق قاعده ی «الاسهل فالاسهل»* با او برخورد کنند!

چهار. اگر چه حیوانات شاخ و دم دارند اما حیوان آزاری شاخ و دم ندارد؛ از محصور کردن حیوانات بیچاره در سیرک ها و قفس های تنگ باغ وحش ها تا به جان هم انداختن سگ ها و چاق کردن مصنوعی مرغابی ها برای به دست آوردن کبد چرب و انداختن سیم برق در آب و کشتار یکباره ی همه ی موجودات زنده ی آن حوالی و...

پنچ. هر فعالیتی که به منظور اعتراض به حیوان آزاری و دعوت مردم به حفظ حقوق حیوانات انجام شود، امر به معروف خواهد بود و شایسته ی تقدیر و ستایش است و اگر با انگیزه ی رضای خداوند رئوف نیز همراه باشد، کرداریست صواب و درخورِ ثواب.

شش. مدتی است پخش شدن برخی کلیپ های سگ آزاری، روح و جان کسانی که بهره ای از انسانیت دارند را آزرده کرده است. حتی شاید اگر گرگ های اولیه می دانستند که بعد از اهلی شدنشان، نسل های آینده شان چنین مورد تحقیر و عذاب آدمیان قرار می گیرد، هرگز برای تکه ای نان، گردن به قلاده نمی دادند!

 

 

هفت. کاری ندارم که چرا بسیاری از دوستانی که برای سگ آزاری دست به تجمع می زنند در برابر سایر حیوان آزاری ها  و حتی انسان آزاری ها چندان واکنشی ندارند، اما فکر می کنم در اینجا یک تحریف رخ داده است. این دوستان غالباً برای بیان اعتراض خود، عکسی را از خودشان و سگشان را به اشتراک می گذارند؛ بپسندیم با نپسندیم، اسلام با مؤانست با سگ و سگ بازی موافق نیست و این مسئله تعارضی با «حرام بودن سگ آزاری» ندارد؛ روایت شده است:

 

                 از پیامبر نقل شده که فرمود: «در سفر معراج چون به بهشت می نگریستم زن گنه کاری را دیدم و از حالش پرسیدم گفته شد وی از کنار سگی تشنه برلب چاهی می گذشت او برای سیراب کردن آن حیوان چادر خود را به درون چاه آویخت و چون آب چاه به آن نفوذ کرد با فشردن آن بر دهان سگ آن را سیراب کرد و خدا هم او را با این عمل آمرزید.

 

مردی به نام نجیح می گوید: دیدم امام حسن (ع) دارد غذا می خورد. در این حال سگی آمد و پیش روی آن حضرت ایستاد. امام مجتبی (ع) یک لقمه غذا که می خورد یک لقمه هم به سگ می داد. گفتم یابن رسول الله! اجازه می دهی این سگ را دور کنم؟ فرمود نه! زیرا دوست ندارم که جانداری به من بنگرد که غذا می خورم و من چیزی به او ندهم. بگذار باشد وقتی سیر شد خودش می رود.**

 

هشت. من نمی دانم که چرا سگ نجس است و نمی دانم چرا از هم باشی با سگ منع به عمل آمده است؛ اما این دو حکم نه موجب سگ آزاری می شود و نه مجوز آن است و نه به انگیزه ی  مبارزه با سگ آزاری می توان این احکام را نادیده گرفت.  

 

نه. تبصره های بالا مقدمه ای هستند برای مطلب بعدی؛ پیرامون حقوق حیوانات و بایسته های آن و خلاءهای علمی و عملی که پیرامون آن داریم و معرفی کردن برخی موضوعات مربوط به حقوق حیوانات برای دوستانی که علاقه مندند در این زمینه کار فقهی یا حقوقیِ موردی یا تطبیقی انجام دهند.

ده. خبر خوش برای دوستداران محیط زیست و علاقه مندان به حقوق حیوانات آنکه رئیس محترم قوه ی قضائیه گفته اند از نظرشان شکار حرام است؛ امید دارم که این فتوا با کمک سایر مراجع و همت پژوهشگران و محققان و مقنّنان راه را برای پر کردن خلاءهای قانونی در این زمینه هموار تر کند؛ اگر چه خیلی چشمم آب نمی خورد...

*. قاعده ای بر طبق یکی از مصادیق آن، کارهایی را که ذاتا غیر مجاز اما اضطرارا مجاز شده اند را باید به مراتب انجام داد. مثلاً اگر کسی قصد کشتن دیگری را کند، طرف مقابل باید نخست فرار کند؛ اگر نشد باید طرف مقابل را زخمی کند؛ اگر نشد مصدوم کند و...

** برای دیدن منابع روایات و سایر روایات مربوط  اینجا و اینجا و اینجا را کلیک کنید



موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۸
محمدرضا‍ حمیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی