پلکان

برای علاقه مندان به فقه و حقوق

پلکان

برای علاقه مندان به فقه و حقوق

قرار بود کاملا فقهی باشد؛ اما کم کم سیاسی هم شد؛ با رویکرد انتقاد از روشهای غیر اخلاقی دسته های سیاسی.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

 

دوستی گفته است فردی روزی خدمت آیت الله جوادی آملی رسید و عرض کرد: حاج آقا! نه من وقت دارم و نه شما؛ لطفاً وحدت وجود و حرکت جوهری ملاصدرا را در دو دقیقه برایم توضیح دهید...

 

اصولاً دوره ما را دوران شتاب می دانند و بیشتر مردم در همه چیز به دنبال نتیجه گیری در اسرع وقت هستیم؛ چگونه می توان یک هفته ای لاغر شد؟ چگونه می توان یک شبه پولدار شد؟ چگونه می توان دو ماهه در کنکور قبول شد و...

ممکن است بتوان همه ی این کارها را انجام داد اما قطعاً راه علم آموزی، میان بری ندارد. نمی توان کاری که نیاز به دو سال صرف وقت دارد را در یک ماه انجام داد. در اتفاقات سال 88 فردی را دیدم که دیگران را برای حضور در تنش های خیابانی دعوت می کرد؛ به او گفتم چرا این کار را می کنی؟ گفت چون با برخی مواد قانون اساسی مشکل دارم. به او گفتم من هم برخی مواد قانون اساسی و سایر قوانین را دارای ایراد می دانم، اما راهش را در تظاهرات نمی دانم؛ باید در دانش حقوق مطالعه کرد؛ نظام های حقوقی را شناخت و عالمانه قوانین نادرست را نقد کرد؛ وگرنه چه تضمینی هست که بعد از این شورش ها قوانین بهتری نوشته شود؟ نگاه عاقل اندر سفیهی به من کرد و گفت این کار ده سال زمان می برد...

توصیه ای که می توان به همه دوستانی که در زمینه های مختلف حقوق دارای دغدغه هستند داشت یک چیزست: صبوری؛ اصولاً علم آموزی با عجله سازگاری ندارد. گاهی وقت ها می بینیم و میبینید یک نفر که هنوز جوهر مدرکش خشک نشده، در علم حقوق نظریه پردازی می کند و از آن طرف کسانی مانند دکتر کاتوزیان بعد از عمری استخوان خرد کردن در تحقیق و پژوهش، در بیان نظریات خود محتاط بوده و با چنان قطعیتی اظهار نظر نمی کند؛ شاید از همین روست که برخی مردم هم در بیان احکام فقهی با قطعیت تمام سخن می گویند و مراجع تقلید بعد از عمری تحقیق و مطالعه، بعد از هر فتوایی یک « والله عالم» می گذارند.

به هر حال شاید تنها حرکت جوهریی که می توان در دو دقیقه توضیح داد حرکت جوهر خودکار از لوله به ساچمه ی آن باشد که آن هم منوط به داشتن اطلاعاتی در خصوص فشار هوا و قوانین سیالات و... است.

 

 

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۵
محمدرضا‍ حمیدی

نظرات  (۱)

با سلام
مطلب خوبی بود
براستی استاد فلسفه ی یک حقوق دان خوب چیست ؟
پاسخ:
فلسفه های مضاف{ فلسفه حقوق؛ فلسفه اخلاق و...} از دانش های پر طرفدار امروزی است؛ ما در این زمینه کمی عقبیم و الا شاید بتوان گفت فلسفه علم حقوق به مراتب مهم تر از واحدهای متفرقه است؛ متن زیر که برگرفته از ویکی است می تواند در این زمینه یارگر باشد

فلسفه حقوق دانشی میان‌رشته‌ای و شاخه‌ای از علوم فلسفه و حقوق است که در مورد مبانی و اهداف قواعد حقوقی و تمایزات آن‌ها از یکدیگر و تشخیص قواعد صحیح بحث می‌کند. در این رشته نظریه‌های کلی درباره حقوق مطرح شده و به تمایزات قواعد حقوقی، اخلاقی و مذهبی و تفاوت قانون خوب و بد پرداخته می‌شود.

سوالاتی همچون «حق چیست؟ و انسان‌ها از چه حقوقی برخوردارند»؟، «قانون چیست»؟، «قوانین چگونه وضع شده‌اند و چرا باید از آن‌ها اطاعت شود»؟ «تفاوت میان قواعد حقوقی و قواعد اخلاقی چیست»؟ از جمله سوال‌های اساسی در فلسفه حقوق هستند.

فلسفه حقوق قدمتی به اندازه خود حقوق دارد و از وقتی که قواعد حقوقی به منزله اموری مقدس و لازم‌الاجرا درآمدند، بحث در مورد فلسفه و مبنای ارزش این قواعد، تبیین ماهیت قانون و معرفی ویژگی‌های مختلف نظام‌های حقوقی آغاز شد. اختلاف نظر در این زمینه باعث ایجاد مکاتب مختلفی شده است. همچون «نظریه حقوق طبیعی یا حقوق فطری»، «نظریات تحققی (پوزیتویستی)» دو مکتب کلاسیک فلسفه حقوق هستند. پیروان حقوق طبیعی معتقدند حقوق و قوانین برگرفته از عقل و طبیعت است و اعتبار آن ناشی از همین است اما در مکاتب تحققی که خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند اعتبار قوانین ناشی از اراده قانون‌گذاری است که آن‌ها را وضع کرده و چیزی به نام حقوق طبیعی وجود ندارد.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی